un om tanar poate fi fericit daca are sapun, carti si prieteni . . . (netul si mancarea sunt de la sine intelese :) )

miercuri, iunie 13, 2007

fasole batuta mar? sau poate cantareata cheala?...

-despre cum sa nimeresti gresit piesa de teatru-

marti . . . 3 ceasuri rele? . . . eh, doar o superstitie banala prin care ne cream iluzia ca martea greselile sunt permise . . . pentru ca oricum nu sunt ale noastre . . . e mana destinului ;) ei bine, nu . . . marti, 3 ceasuri bune !!! de teatru . . .

19:23
ne indreptam grabiti spre Teatrul Foarte mic sa servim o portie proapata de "fasole batuta mar" . . . sala arhiplina . . . loja? goala :D . . . printre reflectoare savant asezate (n-am inteles nimic din arta asta a asezari reflectoarelor, dar cu siguranta trebuie sa fie ceva important ;) ) am gasit o masa rotunda si ne-am facut comozi ;)

cum a fost piesa? ciudata, desi nici urma de fasole . . . :) spre sfarsit revelatia divina: nimerisem la cantareata cheala . . . fasolea batuta mar urma ;)

despre cantareata cheala ce pot spune?
1. ca nu era nici o cantareata cheala
2. ca la un prim nivel de perceptie n-am inteles nimic
3. ca dupa ce am incercat sa procesez (pentru ca eul meu rational n-ar accepta in veci ca nu poate intelege unele lucruri) am reusit sa ingaim dezarmata : teatru absurd...

Poate ar trebui sa-l las pe Ionesco sa va spuna mai multe:
"Am fost rugat adesea să spun care era scopul meu, ce intenţii aveam când scriam o piesă sau alta.De exemplu, atunci când mi s-a cerut să mă explic în legătură cu piesa Cântăreaţa cheală, prima mea piesă, am spus că este o parodie a teatrului de bulevard, pur şi simplu o parodie făţişă a teatrului, o critică a clişeelor de limbaj şi a comportamentului automat al oamenilor; am declarat de asemenea că este expresia unui sentiment al Insolitului pătruns în cotidian, un Insolit care se dezvăluie chiar în sânul celei mai uzate banalităţi; s-a spus că este o critică a micii-burghezii, chiar, mai precis, împotriva burgheziei englezeşti pe care, de altfel, nu o cunoşteam deloc; s-a spus că era o tentativă de dezarticulare a limbajului sau de distrugere a teatrului; s-a mai spus şi că este teatru abstract, deoarece această piesă nu are acţiune; s-a zis că este comic pur, sau piesa unui nou Labiche, folosind toate reţetele comicului tradiţional; a fost numită piesă de avangardă, deşi nu există o înţelegere comună asupra definiţiei cuvântului "avangardă", s-a zis că este teatru în stare pură, deşi nimeni nu ştie exact nici ceea ce reprezintă această formă de teatru.Dacă eu însumi spun că nu era decât un joc cu totul gratuit, nici nu infirm şi nici nu confirm definiţiile sau explicaţiile precedente, deoarece chiar şi jocul gratuit, sau poate tocmai jocul gratuit poartă încărcătura a fel de fel de semnificaţii care reies din jocul însuşi. În realitate, scriind această piesă, apoi pe cele care i-au urmat, n-am avut iniţial o "intenţie", ci o pluralitate de intenţii semi-conştiente sau semi-inconştiente. De fapt, în ceea ce mă priveşte, intenţia sau intenţiile se precizează în şi datorită creaţiei artistice. Construcţia nu este decât revelarea edificiului interior care se lasă astfel descoperit..."[ sursa aici]

Cat despre Marin Sorescu si Fasolea lui . . . intr-un episod viitor ;)

6 comentarii:

Anonim spunea...

eu zic sa scrii o a doua parte despre o cantareata batuta fasole se un mar chel. . .

sau despre un mar batut pan'a chelit de o fasole cantareata :P

p.s. as fi vrut sa vad si eu piesa - pare interesanta, din c zici tu

Anonim spunea...

Am primit imvitatie la ambele piese de la un prieten care joaca in amandoua (Cristian Dumitru), dar nu am ajuns inca la nici una. Astept cronica ta sa vad daca ma duc :D
Oricum, iti recomand "Biloxi Blues", metita!

Anonim spunea...

*invitatie

Allia spunea...

well . . . dupa cum ziceam, daca esti o persoana cu o puternica rationalitate probabil nu te va misca "cantareata cheala" . . .
cat despre "Fasolea batuta mar" pot sa spun ca m-a sensibilizat . . . daca te-a induiosat vreodata drama lui Moromete, taranul destructuralizat, invadat de valori moderne pe care nu le intelege si care nu-l inteleg atunci iti va placea si piesa asta . . . este in acelasi spirit al relatiei critice dintre omul unei societati traditionale si o societate moderna care propune un model existential neinteligibil . . . :P
te-am convins? :D

Anonim spunea...

hahahahha supertare post. eu am vazut 2 piese cu cristi iacob "hell" si "dragostea dureaza 3 ani", care mi-au placut mult.

Allia spunea...

bine ai venit in blogosfera Mircea . . . apropos de "dragostea dureaza 3 ani", iti recomand cartea . . . frederic beigbeder . . . e savuroasa ca o...hmm... salata de fructe (?) ;) (pe caldura asta, nu puteam gasi alta comparatie) :P